Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kanál Dunaj – Odra – Labe se vrací ze země zapomnění. Připravme si peněženky.

7. 06. 2017 12:17:37
Ministerstvo dopravy vážně prověřuje možnost výstavby megalomanského projektu kanálu tří moří. Už nyní je dobré mít na paměti, že předpokládané náklady je třeba u takovýchto projektů násobit, přínosy naopak krátit.

Zástupce Ministerstva dopravy odhaduje náklady na celý projekt na 300 – 400 mld. Kč. To je částka těžko představitelná, jde o cca 1/3 ročního státního rozpočtu ČR. Do roka bude hotova studie proveditelnosti, nicméně zadání jejích zpracovatelů lze už nyní odhadnout – spočítejte to tak, aby to vyšlo. Proč taková skepse? Příklady z celého světa ukazují, že jde o opakovaný jev spjatý s fungováním rozhodovacích procesů v liberálních ekonomikách: náklady se srážejí, přínosy se přeceňují, tak aby se nakonec za veřejné peníze stavělo co nejvíce.

Náklady na tunel Blanka se z původně odhadovaných zvedly z 21 na 37 mld. Kč. Bylo by příliš jednoduché problém smést ze stolu s tím, že za všechno může zkorumpovaný exprimátor Prahy Bém. Ten byl jen jednou z mnoha součástek systému, který funguje v jakémkoliv státě a jehož cílem je zajišťovat financování dostatečného množství veřejných investic. Ve své analýze to výjimečně komplexně ilustroval expert na plánování, Bent Flyvbjerg. Se svým týmem analyzoval 258 dopravních projektů ve 20 zemích, napříč 5 kontinenty. A výsledky byly ohromující. 9 z 10 projektů překročilo původní rozpočet. Dělo se tak napříč všemi státy a nikterak se to nezlepšovalo ani v průběhu 70 let. Podobné odchylky se týkaly i odhadů přínosů těchto projektů.

Závěry jeho analýzy byl následující. Tyto odchylky nemohou být otázkou nečekaných technických problémů, nemožností odhadnout rizika apod. Např. u Blanky se zdražení svádělo na to, že nikdo nemohl čekat, jak bude Praha poddolovaná, kvůli čemuž se objevily problémy s propadáním. Jenže pokud by to tak bylo, musely by se odchylky přeci v čase zmenšovat, naše technologické možnosti a zkušenosti přeci za 70 let výrazně pokročily. Příčinou prodražení projektů i jejich slabších přínosů je tak dle Flyvbjerga něco zcela jiného. Tím je systémová manipulace plánovacích a rozhodovacích procesů.

Vraťme se zpátky ke kanálu Dunaj – Odra – Labe a představme si následující aktéry a jejich motivace. Rejdař od Labe, který půl roku nemůže plout, protože je v řece málo vody. Strojírenská firma, která mu lodě opravuje. Stavební firma, která by tak ohromnou stavbu mohla realizovat. Projektová firma, která by mohla kanál kreslit. Úředník Ministerstva dopravy, který pracuje na odboru drážní a vodní dopravy (ano, takový odbor tam skutečně existuje) a který bude celý proces administrovat. Všichni tito lidé se pravidelně potkávají a sdílejí svůj společný zájem. Chceme plout, chceme stavět, chceme kreslit, chceme rozdělovat peníze. To je přeci naše práce. A tahle parta o ten jeden balík veřejných peněz pak soutěží s dalšími partami bojující o jiné projekty. No to si potom dáte sakra záležet, aby vám studie proveditelnosti vyšla dobře!

Aktuální reportáž k projektu: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10101491767-studio-ct24/417231100240019

Analýza Benta Flyvbjerga: http://flyvbjerg.plan.aau.dk/Publications2007/EPB31PRINT.pdf

Autor: Jindřich Felcman | středa 7.6.2017 12:17 | karma článku: 32.74 | přečteno: 3143x

Další články blogera

Jindřich Felcman

Nová Jabloň vzbuzuje rozpaky, aneb jak se staví škaredý obchodní dům

V Jablonci nad Nisou byl dostaven nový obchodní dům Central, na místě bývalé Jabloně. Uprostřed památkové zóny se usadila stavba, která působí spíše dojmem průmyslové haly. Jak vlastně může taková stavba v centru města vzniknout?

18.4.2017 v 15:23 | Karma článku: 40.15 | Přečteno: 9691 | Diskuse

Jindřich Felcman

Nic neřešící novela stavebního zákona a sterilní opozice

Ministryně Šlechtová z ANO se chlubí do médií, jak její novela stavebního zákona zjednodušuje povolovací procesy. Opozice k jejímu schválení přispěla. Zbývá otázka – četl tu novelu vůbec někdo?

6.4.2017 v 14:05 | Karma článku: 35.14 | Přečteno: 2350 | Diskuse

Jindřich Felcman

Znamenají profesionálové v politice soumrak demokracie?

Počty členů politických stran klesají, do politiky se tak dostávají zcela jiné systémy rozhodování. Prosazují se praktiky vyzkoušené v soukromém sektoru, strany začínají být spíše firmami než zástupci lidu. Mohou strany přežít?

11.3.2017 v 18:05 | Karma článku: 14.45 | Přečteno: 657 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Libor Čermák

Stydím se za americké strhávače soch

Já jsem člověk, který jen kroutí hlavou nad tím, co v USA vyvádějí někteří tzv. "aktivisti". Strhávají tam sochy amerických velikánů. A to prý proto, že to údajně urážejí občany s jinou barvou kůží. Podle mého je to zvrácenost.

23.8.2017 v 0:01 | Karma článku: 9.46 | Přečteno: 115 |

Beata Krusic

Jednotlivosti- fascinující až do krajnosti

Každý jedinec je velkým neopakovatelným originálem. Baví mě sledovat detaily, drobnosti, jednotlivé nuance, které zdánlivě mohou vypadat docela bezvýznamné a přitom právě ony jsou tím, co utváří jistou atraktivitu a jedinečnost.

22.8.2017 v 21:42 | Karma článku: 3.65 | Přečteno: 125 | Diskuse

Jan Dvořák

ODS vsadila na totální vítězství ve volbách

Sociální demokracie, tolik vysmívaná, že při svých chabých preferencích už raději nestáhla kalhoty před volebním brodem a stále počítá s vítězstvím, má teď stejně zarputilého konkurenta jako je ona, s týmž cílem – ODS.

22.8.2017 v 21:42 | Karma článku: 11.52 | Přečteno: 419 | Diskuse

Pavel Kolář

Volby v několika číslech

V České republice je zhruba 8 425 000 lidí, jenž mají volební právo pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

22.8.2017 v 13:43 | Karma článku: 14.77 | Přečteno: 469 | Diskuse

Aleš Merta

Čeští piráti na vlnách liberalismu

Minulý týden vypluli čeští Piráti, tedy spíše vyjeli, ke zteči hradeb poslanecké sněmovny. Předvolební průzkumy jim dávají solidní šance, ale čeká je těžká konkurence, protože ve vodách ve kterých loví své voliče, je rybářů již ..

22.8.2017 v 13:23 | Karma článku: 8.22 | Přečteno: 476 | Diskuse
Počet článků 7 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2519

Jsem člen Strany zelených, vedoucí její odborné sekce pro územní rozvoj. Nabyl jsem postupně dojmu, že v poslední době jsou veřejné diskuze stále více diletantské - každý plácá o všem, písničkář chce dělat prezidenta, učitel botaniky se pouští do religionistiky, Klaus odjakživa rozuměl úplně všemu. Tudíž to zkusím jinak - v každém mém článku bude aspoň jedno číslo, jeden tvrdý fakt. Když už nebude čtenář souhlasit, alespoň něco málo se dozví. To je fér, ne?



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.