Kanál Dunaj – Odra – Labe se vrací ze země zapomnění. Připravme si peněženky.
Zástupce Ministerstva dopravy odhaduje náklady na celý projekt na 300 – 400 mld. Kč. To je částka těžko představitelná, jde o cca 1/3 ročního státního rozpočtu ČR. Do roka bude hotova studie proveditelnosti, nicméně zadání jejích zpracovatelů lze už nyní odhadnout – spočítejte to tak, aby to vyšlo. Proč taková skepse? Příklady z celého světa ukazují, že jde o opakovaný jev spjatý s fungováním rozhodovacích procesů v liberálních ekonomikách: náklady se srážejí, přínosy se přeceňují, tak aby se nakonec za veřejné peníze stavělo co nejvíce.
Náklady na tunel Blanka se z původně odhadovaných zvedly z 21 na 37 mld. Kč. Bylo by příliš jednoduché problém smést ze stolu s tím, že za všechno může zkorumpovaný exprimátor Prahy Bém. Ten byl jen jednou z mnoha součástek systému, který funguje v jakémkoliv státě a jehož cílem je zajišťovat financování dostatečného množství veřejných investic. Ve své analýze to výjimečně komplexně ilustroval expert na plánování, Bent Flyvbjerg. Se svým týmem analyzoval 258 dopravních projektů ve 20 zemích, napříč 5 kontinenty. A výsledky byly ohromující. 9 z 10 projektů překročilo původní rozpočet. Dělo se tak napříč všemi státy a nikterak se to nezlepšovalo ani v průběhu 70 let. Podobné odchylky se týkaly i odhadů přínosů těchto projektů.
Závěry jeho analýzy byl následující. Tyto odchylky nemohou být otázkou nečekaných technických problémů, nemožností odhadnout rizika apod. Např. u Blanky se zdražení svádělo na to, že nikdo nemohl čekat, jak bude Praha poddolovaná, kvůli čemuž se objevily problémy s propadáním. Jenže pokud by to tak bylo, musely by se odchylky přeci v čase zmenšovat, naše technologické možnosti a zkušenosti přeci za 70 let výrazně pokročily. Příčinou prodražení projektů i jejich slabších přínosů je tak dle Flyvbjerga něco zcela jiného. Tím je systémová manipulace plánovacích a rozhodovacích procesů.
Vraťme se zpátky ke kanálu Dunaj – Odra – Labe a představme si následující aktéry a jejich motivace. Rejdař od Labe, který půl roku nemůže plout, protože je v řece málo vody. Strojírenská firma, která mu lodě opravuje. Stavební firma, která by tak ohromnou stavbu mohla realizovat. Projektová firma, která by mohla kanál kreslit. Úředník Ministerstva dopravy, který pracuje na odboru drážní a vodní dopravy (ano, takový odbor tam skutečně existuje) a který bude celý proces administrovat. Všichni tito lidé se pravidelně potkávají a sdílejí svůj společný zájem. Chceme plout, chceme stavět, chceme kreslit, chceme rozdělovat peníze. To je přeci naše práce. A tahle parta o ten jeden balík veřejných peněz pak soutěží s dalšími partami bojující o jiné projekty. No to si potom dáte sakra záležet, aby vám studie proveditelnosti vyšla dobře!
Aktuální reportáž k projektu: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10101491767-studio-ct24/417231100240019
Analýza Benta Flyvbjerga: http://flyvbjerg.plan.aau.dk/Publications2007/EPB31PRINT.pdf
Jindřich Felcman
Kolik by stála léčba české krajiny?
Vedro a sucho posledních týdnů nám připomínají, že naše krajina není v úplně nejlepší formě. Možná by ale leckoho překvapilo, jak málo peněz by její radikální léčba mohla stát.
Jindřich Felcman
Nová silnice Liberec – Jablonec je fajn, ale co dál…?
1. června se otevře nově přeložená silnice spojující Liberec a Jablonec nad Nisou. Tranzit na trase Liberec – Tanvald se tak přenese na ní a je třeba se ptát, jaké to bude mít důsledky pro dopravu v samotném Jablonci.
Jindřich Felcman
Liberecká rada architektů v roli užitečných idiotů
Investor obřího bytového domu na Papírovém náměstí se snaží svůj projekt protlačit přes primátora. A ten k tomu pohotově využívá radu architektů.
Jindřich Felcman
Teroristé v Česku: policejní agenti a bláznivý dědek
Před pár dny byli osvobozeni anarchisté, kteří dle obžaloby měli plánovat teroristický útok na vlak s vojenskou technikou. K přípravě útoku je přitom vyprovokovali policejní agenti. Kolik nás všechny tahle legrace vlastně stála?
Jindřich Felcman
Kolaps úřadů, aneb nejzelenější novela stavebního zákona
Minulý rok jsem psal o tom, že novela stavebního zákona nejenže povolovací procesy nezrychlí, ale naopak dále zkomplikuje. Po necelých 3 měsících je jasno – povolovací procesy po novele kolabují.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO
V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...
Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty
Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...
Automotodrom chtěl 27 milionů za neodjetý ročník MotoGP, soud žalobu zamítl
Brněnský Automotodrom si chtěl pomocí žaloby vymoci 27 milionů korun, které požadoval od města a...
Družku bil, přeřezal jí šlachy. Soud muži za dlouhodobé týrání potvrdil devět let
Olomoucký vrchní soud zamítl odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...
- Počet článků 15
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2038x