Milujeme vlaky. Všichni a povinně!
Možná to odstartoval Andrej Babiš se svým videem. Pozdravil „ahoj, lidi“ a sdělil jim svůj geniální plán. Bude řešit nezaměstnanost (momentálně v ČR na historicky nejmenší hodnotě 3 %...) tím, že lidi budou dojíždět do práce vlaky. Takže vystaví po celé republice rychlodráhy. Nikterak se nebál vystřelit dobu jízdy mezi Prahou a Brnem 40 min. Byť seriózní studie hovoří i při standardní rychlosti vlaku mezi 300 – 350 km/h o cestovní době 60 min. Další snižování doby by bylo spojeno s výraznými náklady na další napřimování tratě. (Viz článek na serveru vysokorychlostni-zeleznice.)
Ostatní politické strany už nějakou dobu závidí PR mašinu, která stojí za úspěchy hnutí ANO. A tak se jeho konkurenti nijak nezdráhali obšlehnout tyto sliby. ČSSD a Starostové tak pár týdnů před volbami vytáhli v liberecké kampani slib rychlodráhy Liberec – Praha (viz článek na iDnes.cz). Kde se ale toto jejich nadšení pro železnici tak náhle vzalo?
Politický čin vs. politický slib
Hnutí Starostové Libereckého kraje je ve vedení tohoto kraje už druhé volební období. Současný lídr jejich volební kandidátky na Liberecku, Marek Pieter, je celou tu dobu v radě kraje, nyní dokonce přímo radním pro dopravu. V této gesci byl celou dobu velice aktivní v tom, že se pachtí se zakázkou na autobusovou dopravní obslužnost a prodlužuje tak dobu, kdy je krajský rozpočet vysáván společností Busline. Tím se ve své funkci bezpochyby proslavil. Ale že by bylo jakkoliv slyšet o tom, jak aktivně jedná se SŽDC či Ministerstvem dopravy a urychluje proces plánování železnice Liberec – Praha?
Ještě bizarnější je pohled na lídryni ČSSD, Michaelu Marksovou-Tominovou. Ta se nechává fotit na libereckém nádraží, ze kterého pravděpodobně nikdy nikam nejela, neboť z regionu nepochází. Vyhlašuje slib rychlodráhy Praha-Liberec, přestože je jasné, že danému tématu naprosto nerozumí. Její kompetence na Ministerstvu práce a sociálních věcí jsou nezpochybnitelné, nicméně to, co předvádí v Liberecké kampani, je křeč. Vrcholem byl její nedávný status na Facebooku, kde vyhlašovala sběr podpisů pro tuto rychlodráhu. To je přesně způsob, jak chceme, aby vládní politik řešil naše záležitosti – sbíral podpisy!
Věcné doplnění k danému tématu…
Pro představu, jak je to s železničním spojením Liberec – Praha. Především jde o oblíbenou disciplínu projektových kanceláří. Momentálně byla ze strany Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) zadána již 13. studie tohoto spojení. Kuriózní je osud té dvanácté. Spolufinancoval jí mimo jiné Liberecký kraj za vlády M. Pietera. Byla zpracovaná pochybně, navrhovala maximalistické řešení podél dálnice D10, které bylo tou samou studií vzápětí odsouzeno jako neekonomické. („Spojení vykazuje přepravní potenciál, avšak s ohledem na existenci dálnice D 10 a čtyřpruhové I/35 nedosahují benefity dostatečné míry, která by odůvodnila výstavbu rychlé, v celé trase dvoukolejné tratě.“)
Skvělá práce! Přitom už od roku 2002 je tu dávno vymyšlena realistická varianta tzv. Všejanské spojky, tedy trasy z Prahy přes Lysou nad Labem a Milovice na trať Nymburk – Mladá Boleslav. Tento první krok by výrazně pomohl přetíženému úseku dálnice D10 mezi Prahou a Mladou Boleslaví, neboť by bylo dosaženo cestovní doby vlakem mezi těmito městy cca 40 min. Pak by se uvidělo, zda má smysl investovat do úpravy dalších úseků trati od Mladé Boleslavi směrem k Liberci, nebo je dosažitelnost Prahy z Liberce po neucpané dálnici vlastně dostatečná a priority má tenhle stát jinde.
Slibem ale nezarmoutíš a tak teď budou všichni hovořit o nadzvukové rychlodráze Praha – Liberec. Na konci příštího volebního období z toho bude nová čára v plánovacích dokumentacích SŽDC a ucpaná dálnice u Prahy. Děkujeme.
Jindřich Felcman
Kolik by stála léčba české krajiny?
Vedro a sucho posledních týdnů nám připomínají, že naše krajina není v úplně nejlepší formě. Možná by ale leckoho překvapilo, jak málo peněz by její radikální léčba mohla stát.
Jindřich Felcman
Nová silnice Liberec – Jablonec je fajn, ale co dál…?
1. června se otevře nově přeložená silnice spojující Liberec a Jablonec nad Nisou. Tranzit na trase Liberec – Tanvald se tak přenese na ní a je třeba se ptát, jaké to bude mít důsledky pro dopravu v samotném Jablonci.
Jindřich Felcman
Liberecká rada architektů v roli užitečných idiotů
Investor obřího bytového domu na Papírovém náměstí se snaží svůj projekt protlačit přes primátora. A ten k tomu pohotově využívá radu architektů.
Jindřich Felcman
Teroristé v Česku: policejní agenti a bláznivý dědek
Před pár dny byli osvobozeni anarchisté, kteří dle obžaloby měli plánovat teroristický útok na vlak s vojenskou technikou. K přípravě útoku je přitom vyprovokovali policejní agenti. Kolik nás všechny tahle legrace vlastně stála?
Jindřich Felcman
Kolaps úřadů, aneb nejzelenější novela stavebního zákona
Minulý rok jsem psal o tom, že novela stavebního zákona nejenže povolovací procesy nezrychlí, ale naopak dále zkomplikuje. Po necelých 3 měsících je jasno – povolovací procesy po novele kolabují.
Jindřich Felcman
Čubka v Pražské ulici je budíček pro památkáře
Aktuální kauza výměny nápisu obchodního domu Brouk a Babka v liberecké Pražské ulici ukazuje na úpadek památkové péče. Památkáři jsou vnímáni jako otravný hmyz akorát k zašlápnutí. To se ovšem podaří jen vybraným investorům.
Jindřich Felcman
Lithium a chaotické lhaní ČSSD
Problematice horního zákona ani není třeba rozumět a jen podle podivuhodných veletočů ve výmluvách ČSSD musí být každému jasné, že tady něco nehraje.
Jindřich Felcman
Kanál Dunaj – Odra – Labe se vrací ze země zapomnění. Připravme si peněženky.
Ministerstvo dopravy vážně prověřuje možnost výstavby megalomanského projektu kanálu tří moří. Už nyní je dobré mít na paměti, že předpokládané náklady je třeba u takovýchto projektů násobit, přínosy naopak krátit.
Jindřich Felcman
Nová Jabloň vzbuzuje rozpaky, aneb jak se staví škaredý obchodní dům
V Jablonci nad Nisou byl dostaven nový obchodní dům Central, na místě bývalé Jabloně. Uprostřed památkové zóny se usadila stavba, která působí spíše dojmem průmyslové haly. Jak vlastně může taková stavba v centru města vzniknout?
Jindřich Felcman
Nic neřešící novela stavebního zákona a sterilní opozice
Ministryně Šlechtová z ANO se chlubí do médií, jak její novela stavebního zákona zjednodušuje povolovací procesy. Opozice k jejímu schválení přispěla. Zbývá otázka – četl tu novelu vůbec někdo?
Jindřich Felcman
Znamenají profesionálové v politice soumrak demokracie?
Počty členů politických stran klesají, do politiky se tak dostávají zcela jiné systémy rozhodování. Prosazují se praktiky vyzkoušené v soukromém sektoru, strany začínají být spíše firmami než zástupci lidu. Mohou strany přežít?
Jindřich Felcman
Starostové a jejich malý svět
Obhajoba partikulárních zájmů, neschopnost chápat širší souvislost. K tomu ledabylý přístup k legislativní čistotě, přístup rutinérů z terénu zvyklých prosadit si vždy, co je potřeba. Hlavně ať je rozvoj, hlavně ať se buduje!
Jindřich Felcman
Podivná hra primátora Batthyányho s územním plánem Liberce
Primátor Liberce odvolal svojí náměstkyni údajně proto, že nechce připustit další zdržování prací na novém územním plánu. Při bližším zkoumání situace je jasné, že tento důvod je naprosto falešný.
Jindřich Felcman
Česko jako živitel národů?
Řešíme obchodní vztahy s Čínou, ale možná by to chtělo občas se zeptat, s čím má smysl skutečně přes půl planety obchodovat. Chceme mít z poloviny naší země rozorané lány, abychom pak vozili vypěstované potraviny až do Asie?
- Počet článků 15
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2038x