Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kanál Dunaj – Odra – Labe se vrací ze země zapomnění. Připravme si peněženky.

7. 06. 2017 12:17:37
Ministerstvo dopravy vážně prověřuje možnost výstavby megalomanského projektu kanálu tří moří. Už nyní je dobré mít na paměti, že předpokládané náklady je třeba u takovýchto projektů násobit, přínosy naopak krátit.

Zástupce Ministerstva dopravy odhaduje náklady na celý projekt na 300 – 400 mld. Kč. To je částka těžko představitelná, jde o cca 1/3 ročního státního rozpočtu ČR. Do roka bude hotova studie proveditelnosti, nicméně zadání jejích zpracovatelů lze už nyní odhadnout – spočítejte to tak, aby to vyšlo. Proč taková skepse? Příklady z celého světa ukazují, že jde o opakovaný jev spjatý s fungováním rozhodovacích procesů v liberálních ekonomikách: náklady se srážejí, přínosy se přeceňují, tak aby se nakonec za veřejné peníze stavělo co nejvíce.

Náklady na tunel Blanka se z původně odhadovaných zvedly z 21 na 37 mld. Kč. Bylo by příliš jednoduché problém smést ze stolu s tím, že za všechno může zkorumpovaný exprimátor Prahy Bém. Ten byl jen jednou z mnoha součástek systému, který funguje v jakémkoliv státě a jehož cílem je zajišťovat financování dostatečného množství veřejných investic. Ve své analýze to výjimečně komplexně ilustroval expert na plánování, Bent Flyvbjerg. Se svým týmem analyzoval 258 dopravních projektů ve 20 zemích, napříč 5 kontinenty. A výsledky byly ohromující. 9 z 10 projektů překročilo původní rozpočet. Dělo se tak napříč všemi státy a nikterak se to nezlepšovalo ani v průběhu 70 let. Podobné odchylky se týkaly i odhadů přínosů těchto projektů.

Závěry jeho analýzy byl následující. Tyto odchylky nemohou být otázkou nečekaných technických problémů, nemožností odhadnout rizika apod. Např. u Blanky se zdražení svádělo na to, že nikdo nemohl čekat, jak bude Praha poddolovaná, kvůli čemuž se objevily problémy s propadáním. Jenže pokud by to tak bylo, musely by se odchylky přeci v čase zmenšovat, naše technologické možnosti a zkušenosti přeci za 70 let výrazně pokročily. Příčinou prodražení projektů i jejich slabších přínosů je tak dle Flyvbjerga něco zcela jiného. Tím je systémová manipulace plánovacích a rozhodovacích procesů.

Vraťme se zpátky ke kanálu Dunaj – Odra – Labe a představme si následující aktéry a jejich motivace. Rejdař od Labe, který půl roku nemůže plout, protože je v řece málo vody. Strojírenská firma, která mu lodě opravuje. Stavební firma, která by tak ohromnou stavbu mohla realizovat. Projektová firma, která by mohla kanál kreslit. Úředník Ministerstva dopravy, který pracuje na odboru drážní a vodní dopravy (ano, takový odbor tam skutečně existuje) a který bude celý proces administrovat. Všichni tito lidé se pravidelně potkávají a sdílejí svůj společný zájem. Chceme plout, chceme stavět, chceme kreslit, chceme rozdělovat peníze. To je přeci naše práce. A tahle parta o ten jeden balík veřejných peněz pak soutěží s dalšími partami bojující o jiné projekty. No to si potom dáte sakra záležet, aby vám studie proveditelnosti vyšla dobře!

Aktuální reportáž k projektu: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10101491767-studio-ct24/417231100240019

Analýza Benta Flyvbjerga: http://flyvbjerg.plan.aau.dk/Publications2007/EPB31PRINT.pdf

Autor: Jindřich Felcman | středa 7.6.2017 12:17 | karma článku: 32.99 | přečteno: 3235x

Další články blogera

Jindřich Felcman

Lithium a chaotické lhaní ČSSD

Problematice horního zákona ani není třeba rozumět a jen podle podivuhodných veletočů ve výmluvách ČSSD musí být každému jasné, že tady něco nehraje.

9.10.2017 v 19:42 | Karma článku: 35.68 | Přečteno: 1558 | Diskuse

Jindřich Felcman

Milujeme vlaky. Všichni a povinně!

Že se před volbami slibuje a že je to třeba brát s nadhledem, to je každému jasné. Co se teď ale v kampani na Liberecku děje kolem podpory železnice, to už je na zamyšlenou. Opravdu chceme, aby kampaň bylo jen takto tupé divadlo?

7.9.2017 v 11:45 | Karma článku: 15.49 | Přečteno: 639 | Diskuse

Jindřich Felcman

Nová Jabloň vzbuzuje rozpaky, aneb jak se staví škaredý obchodní dům

V Jablonci nad Nisou byl dostaven nový obchodní dům Central, na místě bývalé Jabloně. Uprostřed památkové zóny se usadila stavba, která působí spíše dojmem průmyslové haly. Jak vlastně může taková stavba v centru města vzniknout?

18.4.2017 v 15:23 | Karma článku: 41.37 | Přečteno: 13105 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Marie Jandová

Rozkaz zní jasně: „Odstavit Babiše!“

To není rozkaz pro voliče, to bych si nedovolila, ale spíše vzkaz politikům stran, které se dostanou ve volbách do sněmovny a budou zúčastněni na koaličních jednáních o sestavení nové vlády.

18.10.2017 v 12:07 | Karma článku: 18.37 | Přečteno: 913 | Diskuse

Adam Mikulášek

Babiš premiérem přechodné jednobarevné vlády po volbách? Něco podobného už tu jednou bylo.

Konkrétně po volbách 2006, kdy také Paroubkova vláda v demisi nevydržela až do koalice ODS, KDU-ČSL a Zelených. Mezi tím vládla bez důvěry sněmovny Klausem jmenovaná jednobarevná Topolánkova vláda.

18.10.2017 v 11:05 | Karma článku: 12.43 | Přečteno: 477 | Diskuse

Tomáš Vodvářka

Strach jako volební program

Opakuje se to stále a nejen u nás. Místo pozitivního programu se masám nejprve vyloží katastrofický scénář a poté nabídne spasitel s jednoduchým receptem. A stále to zabírá....

18.10.2017 v 10:48 | Karma článku: 12.64 | Přečteno: 220 | Diskuse

Pavel Pokorný

Státní zdravotní pojištění hradí jen některou léčbu...

V dnešní MF Dnes je velký článek, jak VZP odmítá uhradit pacientovi velmi drahou biologickou léčbu za měsíčně kolem 100 tisíc a odkazuje se na závaznou vyhlášku, podle které existuje levnější verze léčby chemoterapií.

18.10.2017 v 10:41 | Karma článku: 5.81 | Přečteno: 253 | Diskuse

Vlastimil Dorotík

Babiš nemůže stanout v čele státu, ještě nebyl v kriminále

Naše národní tradice velí, chceš-li být vladařem, na kterého se nezapomíná, musíš projít kriminálem. Jinak to asi nejde.

18.10.2017 v 9:44 | Karma článku: 15.61 | Přečteno: 372 | Diskuse
Počet článků 9 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2597

Jsem člen Strany zelených, vedoucí její odborné sekce pro územní rozvoj. Nabyl jsem postupně dojmu, že v poslední době jsou veřejné diskuze stále více diletantské - každý plácá o všem, písničkář chce dělat prezidenta, učitel botaniky se pouští do religionistiky, Klaus odjakživa rozuměl úplně všemu. Tudíž to zkusím jinak - v každém mém článku bude aspoň jedno číslo, jeden tvrdý fakt. Když už nebude čtenář souhlasit, alespoň něco málo se dozví. To je fér, ne?



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.